tisdag 17 juli 2012

Åker till Moskva


Åker till Moskva imorgon för att fixa med svärmors visum. Försöker också få till ett besök på någon av maktens tidningsredaktioner. Efter förra årets besök på Novaja Gazeta, vore det intressant att göra ett nerslag på t.ex. Komsomolskaja Pravda som har skrivit så hätskt om att Sverige hjälper oppositionen i Ryssland: http://www.kniivila.net/2012/svenska-spioner-styr-ryska-oppositionen/
I övrigt ser jag fram emot att träffa min senaste arbetsgivare i Moskva, en amerikan som driver två småföretag varav ett jag blev utsedd till vice direktör för några år sedan. Företaget drev vind för våg och hade varit utan ekonomi avdelning under en längre tid. Jag fick företaget upp till ytan och det flöt riktigt bra och hade ordentligt med vind i seglen innan jag/vi flyttade till Sverige. Det ska bli kul att höra hur företaget har fortsatt att expandera.

Är också ganska säker på att få höra en del om IKEA:s pågående tar-aldrig-slut-rättsprocesser i Ryssland. Min förre chef blev riktigt lurad av en person som sedan några år tillbaks har satt i system att stämma IKEA på olika sätt. Denne person ”lyckas” ganska bra (vi pratar miljontals euro) och min förre chef följer det hela på behörigt avstånd och klagar på tystnaden i svensk och finsk press om detta (en av aktörerna är tydligen finsk). Har ingen aning huruvida fallet har omnämnts i finsk press, men det finns en del att läsa om det i svensk press:

Enligt en svensk journalist är det är inte lätt att skriva något alls som har att göra med möbelföretaget som tiger som muren. Att det sedan utspelar sig i ett konstigt land långt bort från trygga, ordnade Sverige gör det ännu svårare att få det publicerat. Men jag trivs utmärkt här. Nu. På semester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar